fredag 25 september 2009

Sött med gott samvete

Medan Helena njuter på Sardinien, bakar jag som en galning här hemma. Utan mjölk, socker och gluten. Det är rena experimentverkstan här hemma inför min kurs på Medborgarskolan i oktober.
Och jag är visst inte ensam om att vilja äta sötsaker utan komjölk, gluten och raffinerat socker. Gwyneth och jag, liksom...


I min ugn just nu:

Chocolate chai mudcake (tror jag blir ett passande namn)

2 dl vatten
3 dl dadlar
100 gram kokosolja
1,5 dl mandel eller hasselnötter
2 dl bovetemjöl eller fullkornsrismjöl
2 msk bakpulver
2 tsk ingefära
2 tsk kardemumma
2 tsk kanel
2 ägg
2 äggvitor
3 dl havremjölk

Koka dadlar och vatten på svag värme, tills det blir en grötaktig massa, ca 15 minuter. Mixa nötterna till mjöl, i med dadlarna, kokosoljan, kryddor, bakpulver, mjöl och ägg. Kör för fullt och tillsätt havremjölken allt eftersom. Äggvitorna vispar du porösa och vänder ner i smeten. Grädda på 175 grader i ca 50 minuter (jag har varmluftsugn, i vanlig kan det behövas lite mer tid).

Underbar kaka till ett gott, kryddigt örtte! Mums!

Och i mitt kylskåp just nu:

Kokostoppar med protein

1 dl mandel
1 dl kokos
1 dl osvavlade (mörka) aprikoser
1 dl dadlar
0,5 tsk vaniljpulver
3 msk proteinpulver (jag använder Holistics vassle med vaniljsmak, och det är ju visserligen vassle från komjölk, men det är sällan vassle som ställer till det för mjölkproteinallergiker. Det är för det mesta kaseinet. Soja eller risprotein går annars bra.)

Mixa mandel och kokos till ett mjöl. I med torkad frukt, proteinpulver och kryddor. Mixa, mixa, mixa till en jämn smet. Rulla till små bollar och njut med UTMÄRKT SAMVETE!!!

/Ulrika


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar